torsdag 7 juli 2016

Bye bye vitkålen. Och ruccolan.


Ikväll gav jag upp vitkålen. Den gav nog upp för länge sedan egentligen, men jag ville inte riktigt gå med på det. Ruccolan rök också. Den var nästan lika uppäten som vitkålen och dessutom hade den börjat blomma.

Min plan inför den dag då ruccolan var historia var egentligen att så ny ruccola. Men då jag drog upp plantorna följde ett gäng larver som jag förmodar är kållarver med och då tappade jag lusten för det. Även om jag skulle lyckas täcka de nya plantorna ordentligt så skulle de väl bli angripna underifrån istället. Nej, det får helt enkelt bli en omplanering. Frågan är vad jag ska satsa på istället. Salladslök? Plocksallat? Salladskål är väl ingen idé att testa med tanke på di dära krypen...



Förutom att dra upp växter och lägga dem på "gräslandet" plockade jag en halv skål jordgubbar också. Det börjar äntligen hända lite mer i jordgubbslandet, förut har jag inte  fått ihop tvåsiffrigt antal en enda gång. Kanske hade det varit bättre fart på dem om jag inte glömt att få ner lite gödsel i landet i våras...;). Förhoppningsvis är det inte för sent att rädda upp med lite nässelvatten iallafall. Det får jag ge mig på någon av de närmaste dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar