tisdag 20 mars 2018

Vårdagjämning och spirande grönska



Om det inte vore för alla instagrammare hade det nog gått mig förbi att det är Vårdagjämning idag. Men det hade å andra sidan inte gjort så mycket, för solen har strålat här i många dagar i rad nu och vårkänslan har redan börjat infinna sig. Så skönt att äntligen se att det händer något med all den där snön som fallit i enorma mängder denna vinter.

Inomhus ser jag också tecken på att den nya säsongen kommer allt närmre. Häromdagen tog jag skott på palettbladen och pelargonerna.



I de små krukorna där jag petade ner frön förra veckan har det redan börjat spira. Och chilin, chilin har faktiskt börjat växa! Det har tagit en sådan evinnerlig tid att jag började tro att det inte skulle bli någon chili. Paprikan har också varit svårflörtad, inte alls lika lättuppdriven i år när jag köpt riktiga frön istället för att så frön från en Ica-paprika. Av närmare 20 paprika- och chilifrön var det bara ett paprikafrö som tog sig på första försöket. Hoppas, hoppas att det ska gå bättre med den andra omgången frön. Än så länge ser det iallafall ut att gå aningen bättre.



Tackolov levererar tomaterna alltid troget. Även om de är lite småjobbiga med alla sina omplanteringar, stort vattningsbehov under hela balkongsäsongen och den osäkra leveransen av mogna tomater innan säsongen är över så känns de ändå roliga och tacksamma att odla.


 

Paprikaplantan med försprång och de små eftersläntrarna från den andra sådden.



Och en efterlängtad chili. Jag hoppas att jag kan få av skalet utan att skada bladen nu bara...



En gurkplanta har också kikat upp. Jag är så pepp på att se om det blir några gurkor odlade på fönsterbrädan eller ej.



Och så var det de där palettbladen jag tagit nya skott på. De gamla palettbladen är ganska vildvuxna och fula, så jag hoppas jag kan få lite bättre ordning på skotten.





Oxalisen skulle verkligen behöva planteras om, det hanns aldrig med förra våren. Men den tycks ju ha överlevt vintern rätt bra ändå. Jag fick syn på årets första blomstängel häromdagen. Vid en närmare titt nere vid jorden upptäckte jag en till blomstängel som var på gång.


Våren. Så vansinnigt efterlängtad efter att ha varit så fasligt insnöade hela vintern. Och odlingspeppen spirar, den med. Hoppas bara att vi får en bra odlingssäsong nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar